CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, February 17, 2011

Rahsia dan khasiat surah-surah

(
Kebaikan surah2 dan juga rahsianya.=))
Amalkan slalu..=))




1) BISMILLAH (Dengan Nama Allah) 

Barangsiapa membaca sebanyak 21 kali ketika hendak tidur, nescaya terpelihara dari godaan dan gangguan syaitan, dari bencana manusia dan jin, daripada kecurian dan kebakaran, dan daripada kematian terkejut. Dan barang siapa membaca sebanyak 50 kali diahadapan orang yang zalim, hinalah dan masuk ketakutan dalam hati si zalim serta naiklah keberanian dan kehebatan kepada pembaca.

(2) SURAH AL-FATIHAH (Pembukaan) 

Barangsiapa membacanya sebanyak 41 kali diantara sembahyang sunatnya, nescaya permintaannya di perkenankan, jika sakit lekas sembuh dan nescaya dikasihi oleh makhluk dan ditakuti oleh musuh. Barang siapa membaca 20 kali sesudah tiap-tiap sembahyang fardhu, nescaya rezkinya dilapangkan oleh Tuhan dan bertambah baik keadaannya, serta bercahaya rohaninya.

(3) AYAT AL-KURSI (Kekuasaan Allah)

 Barangsiapa membacanya sekali selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya terpelihara dari tipudaya dan ganguan syaitan. Dengan membacanya, seorang yang miskin akan menjadi kaya, dan jika dibaca ketika hendak tidur nescaya akan terselamat dari kecurian, kebakaran dan kekaraman. Barangsiapa sentiasa membaca ayat Al-Kursi, nescaya Allah akan kurniakan kepada ahli rumahnya kebaikkan yang tidak terhitung banyaknya. Barangsiapa berwudhuk lalu membaca sekali, nescaya Allah Akan meninggikan darjatnya setinggi 40 darjat dan Allah akan mendatangkan para malaikat menurut bilangan hurufnya, seraya berdoa untuk sipembaca sehinggalah ke hari Qiamat. Dan tersebut dalam hadith yang lain : Barangsiapa membacanya ketika hendak tidur, nescaya Allah akan membuka pintu rahmat baginya hingga kesubuh, dan mengurniakan kota nur menurut bilangan rambut dibadannya. Jika sipembacanya meninggal dunia pada malam itu, ia dikira mati syahid. Hadith yang lain mengatakan: Barangsiapa membacanya selepas setiap sembahyang fardhu, nescaya akan terpelihara dari kekerasan malakul-maut, dan Allah sendiri yang mencabut rohnya, dan dia akan dibangkitkan bersama para Mujahid yang berjihad beserta para Anbiya hingga ia gugur mati Syahid. Imam Jaafar Shadiq r. a. mengatakan: Barangsiapa membaca sekali, nescaya Allah akan menghindar darinya 1,000 kesukaran duniawi, yang terkecil sekali ialah kemiskinan dan kepapaan, dan 1,000 kesukaran ukhrawi, yang terkecil sekali ialah azab neraka.

(4) SURAH AL-BAQARAH (Sapi Betina)

 Barangsiapa membaca dua ayat terakhir dari surah ini (Amanarrasulu) sebelum tidur, ia akan terselamat dari segala bala bencana dan mara bahaya.

(5) SURAH ALI-IMRAN (Keluarga Imran) 

Barangsiapa membaca tiga ayat yang pertama dari surah ini, Nescaya ia akan mencapai kesihatan dari segala penyakit dan terselamat dari gangguan jin.

(6) SURAH AN-NISSA' (Perempuan) 

Barangsiapa yang membaca ayat yang ke 75 dari surah ini, nescaya ia akan terselamat dari kejahatan para penjahat.

(7) SURAH AL-MAIDAH (Hidangan) 

Barang siapa membaca ayat yang ke 7 dari surah ini, sebanyak yang mungkin selama 3 hari berturut -turut, insya Allah akan terselamat dari was-was semasa wudhu dan sembahyang. Barang siapa membaca ayat
89 hingga ayat 101dari surah ini, keatas air lalu diberi minum kepada orang yang bercakap dusta, nescaya ia tidak akan bercakap dusta lagi.

(8) SURAH AL-AN'AM (Binatang Ternak) 

Barang siapa membacanya sebanyak 7 kali, nescaya akan terhindar dari segala bala bencana. Jika ayat 63 dan 64 dari surah ini, dibaca oleh penumpang kapal, ia akan terselamat dari karam dan tenggelam.

(9) SURAH AL-A'RAAF (Benteng Tinggi)

 Barang kali membaca ayat 23 dari surah ini, selepas tiap- tiap sembahyang fardhu, lalu beristighfar kepada Allah, nescaya akan terampun segala dosanya. Barang siapa membaca ayat 47 dari surah ini, ia akan terpelihara dari kekacauan para penzalim serta ia akan mendapat rahmat Allah.

(10) SURAH AL- ANFAL (Rampasan) 

Barang siapa membaca ayat 62 dan 63 dari surah ini, nescaya dia akan di cintai dan dihormati oleh sekalian manusia.

(11) SURAH AL-BARAAH (AT-TAUBAH) (Pemutus perhubungan)

 Barangsiapa membacanya, nescaya akan terselamat dari kemunafiqan dan akan mencapai hakikat iman. Barang siapa membaca ayat 111 dari surah ini, dikedai atau ditempat-tempat perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu.

(12) SURAH YUNUS (Yunus)

 Barangsiapa membaca ayat 31dari surah ini, ke atas Perempuan yang hamil, nescaya ia melahirkan anak dalam kandungannya itu dengan selamat. Barangsiapa membaca ayat 64 dari surah ini, nescaya ia akan terhindar dari mimpi-mimpi yang buruk dan mengigau.

(13) SURAH AL-HUD (Hud) 

Barang siapa membaca, nescaya ia akan mendapat kekuatan dan Kehebatan serta ketenangan dan ketenteraman jiwa. Barang siapa membaca ayat 56 dari surah ini, pada setiap masa, nescaya ia akan terselamat dari gangguan manusia yang jahat dan binatang yang liar. Barang siapa membaca ayat112 dari surah ini, sebanyak 11 Kali selepas tiap-tiap sembahyang, nescaya akan mencapai ketetapan hati.

(14) SURAH YUSUF (Yusuf) 

Barang siapa membacanya, akan di murahkan rezekinya dan diberikan kemuliaan kepadanya. Barang siapa membaca ayat 64 dari surah ini, ia akan terhindar dari kepahitan dan kesukaran hidup. Barang siapa membac ayat 68 dari surah ini, nescaya Allah akan mengurniakan kesalehan kepada anak-anaknya.

(15) SURAH AR-RA'D (Petir) 

Barang siapa membaca ayat 13 dari surah ini, ia akan terselamat dari petir. Dan barangsiapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya Penyakit jantungnya akan sembuh.

(16) SURAH IBRAHIM (Ibrahim) 

Barang siapa membaca ayat-ayat 32 hingga 34 dari surah ini, nescaya anak-anaknya akan terhindar dari perbuatan-perbuatan syirik dan bida'ah.

(17) SURAH AL-IIIJ'R (Batu Gunung) 

Barang siapa membaca 3 ayat yang terakhir dari surah ini, ke atas perempuan yang selalu anak kandungannya gugur, nescaya anak kandungannya itu akan terselamat, dari gugurnya.

(18) SURAH BANI ISRAIL (anak-anak Israil)

 Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang yang bercakap gagap insya Allah akan hilang gagapnya itu. Barang siapa membaca ayat 80 dari surah ini, ketika ia pulang dari perjalanan, nescaya dia akan dimuliakan dan dihormati oleh orang- orang yang setempat dengannya.

(19) SURAH AL-KAHF (Gua) 

Barang siapa membacanya, akan terhindar dari kemiskinan dan kepapaan. Barang siapa membacanya pada malam Jumaat, nescaya dia akan mendapat rezeki yang murah.

(20) SURAH MARYAM (Maryam)

 Barang siapa membacanya, nescaya akan mendapat kejayaan di dunia dan di akhirat.

(21) SURAH THAAHAA (Hai Manusia) 

Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan mengurniakan kepadanya ilmu pengetahuan dan akan tercapai segala maksudnya. Barang siapa membaca ayat- ayat 25 hingga 28 sebanyak 21 kali, tiap- tiap hari selepas sembahyang subuh nescaya otaknya akan cerdas dan akalnya akan sempurna.

(22) SURAH AL ANBIYA (Nabi-Nabi)

 Barang siapa membaca ayat 83 dari surah ini, nescaya dia akan mendapat sebesar-besar pangkat di sisi Allah s. w. t .

(23) SURAH AL-HAJ (Haji) 

Barang siapa membacanya, Allah akan membinasakan musuh- musuhnya.

(24) SURAH AL-MU'MINUN (Orang-orang Mukmin) 

Barang siapa membacanya ke atas air, lalu diberi minum kepada orang yang selalu minum minuman keras, nescaya dia tidak akan meminumnya lagi. Barang siapa membaca ayat 28 dari surah ini, nescaya perahunya akan terselamat daripada karam dan rumahnya akan terselamat dari kecurian dan serangan musuh.

(25) SURAH AN-NUUR (Cahaya) 

Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari mimpi- mimpi yang buruk. Barang siapa membaca ayat 35 dari surah ini, pada hari Jumaat sebelum sembahyang Asar, nescaya dia akan disegani oleh orang ramai.

(26) SURAH AL-FURQAN (Pembaca)
 
Barang siapa membacanya sebanyak 3 kali ke atas air yang bersih, lalu air itu dipercikkan di dalam rumah, nescaya rumah itu akan terselamat dari gangguan binatang-binatang yang liar dan ular-ular yang bisa.

(27) SURAH ASY-SYU A'RA (Ahli-ahli Syair)

 Barang siapa membaca ayat 130 dari surah ini, sebanyak 7 kali dengan senafas ke atas orang-orang yang digigit oleh binatang-binatang yang berbisa nescaya akan hilang bisa-bisa itu.

(28) SURAH AN-NAML (Semut)

 Barang siapa membacanya nescaya nikmat-nikmat Allah akan kekal kepadanya.

(29) SURAH AL-QA-SHASH (Cerita)

 Barang siapa membacanya ke atas pekerja-pekerjanya, nescaya Mereka tidak akan mencuri dan mengkhianat. Barang siapa membaca ayat-ayat 51 hingga 55 dari surah ini, Nescaya otaknya akan cergas, akalnya akan sempurna dan budi pekertinya akan halus.

(30) SURAH AL-ANKABUT (Labah-labah)
 
Barang siapa membacanya, nescaya demamnya akan sembuh. Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari gelisah dan keluh kesah.

(31) SURAH AR-RUM (Rum) 

Barang siapa membacanya, nescaya Allah akan membinasakan orang yang hendak menzaliminya.

(32) SURAH LUQMAN (Luqman)

 Barang siapa membacanya, nescaya ia akan terhindar dari segala- gala penyakit terutama dari penyakit-penyakit perut. Barang siapa membaca ayat 31 dari surah ini, nescaya akan terselamat dari bencana banjir.

(33) SURAH AS-SAJ DAH (Sujud)

 Barang siapa membaca ayat-ayat 7 hingga 9 dari surah ini, ke atas kanak-kanak yang baru lahir, nescaya ia akan terhindar dari segala- gala penyakit ruhani dan jasmani.

(34) SURAH AL-AHZAB (Golongan-golongan) 

Barang siapa membaca ayat-ayat 45 hingga 48 dari surah ini, nescaya ia akan mendapat kemuliaan dan kehormatan sejati. Dan barang siapa membaca ayat-ayat 60 hingga 66 dari surah ini, nescaya Allah akan membinasakan musuh- musuhnya.

(35) SURAH SABA' (Saba') 

Dengan membacanya, terselamatlah ia dari segala-gala bala bencana, terutamanya dari rosaknya tanam-tanaman.

(36) SURAH FAATHIR (Pencipta) 

Barang siapa membaca ayat-ayat 29 dan 30, nescaya Allah Akan memberkati perniagaannya.

(37) SURAH YAASIIN (Hai Manusia)

 Nabi kita Muhammad s. a. w bersabda : "Tiap-tiap sesuatu Mempunyai hati dan hati Al-Quran ialah surah Yaasiin." Yaasiin kerana Allah, nescaya akan terampun segala-gala dosanya kecuali dosa syirik.." Dalam satu hadith yang lain Baginda s. a. w bersabda: "Hendaklah kamu membaca surah Yaasiin ke atas pesakit-pesakitmu yang menghadapi sakaratul- maut, nescaya Allah s. w. t akan meringankan kekerasan sakaratul-maut itu."Dalam satu hadith yang lain pula Baginda s. a. w bersabda: "Aku ingin benar, agar surah Yaasiin ini dihafaz oleh tiap-tiap umatku." Barang siapa membacanya sebanyak 41 kali, pasti akan tercapai segala hajat dan cita-citanya. Barang siapa membacanya sebanyak 21 kali pada malam Jumaat, Lalu berdoa istghfar untuk kedua ibu bapanya, nescaya dosa kedua ibu bapanya akan diampunkan oleh Tuhan. Barang siapa membaca sekali ketika membuka kedai atau perniagaan, nescaya akan maju perniagaannya itu. Barang siapa membacanya sekali pada awal malam, andaikata ia mati pada malam itu, mesti ia mati syahid. Barang siapa membacanya sekali selepas tiap-tiap sembahyang Jumaat, nescaya ia akan diselamatkan dari siksa kubur. Jika dibacanya oleh seorang askar, ketika ia hendak turun kemedan peperangan, Allah akan mengurniakan kepadanya keberanian dan kegagahan, serta naiklah ketakutan pada musuh-musuhnya. Hikmat-hikmat dan khasiat-khasiat surah Yaasiin ini banyak benar didapati di dalam kitab-kitab hadith tetapi cukuplah setakat ini untuk diamal oleh anda sekalian.

(38) SURAH ASH-SHAAFFAAT (Yang Berbaris) 

Barang siapa membacanya, insya Allah in akan terpelihara daripada gangguan jin.

(39) SURAH SHAAD (Shaad) 

Dengan membaca ayat 42 dari surah ini, nescaya akan mendapat kebahagian sejati. Insyallah rakan- rakan semua akan mendapat 'Sayangilah Diri Anda Sebelum Menyayangi Insan Lain.

Everything happen,mesti ade hikmahnye.=)


Hello,assallamualaikum,=)
just nak share kat korunk about this..
larangan bercinta sebelum nikah.
ny aku google,then ak jumpa..just copy paste je.nk share ngan korunk2.hee~


LARANGAN BERCINTA SEBELUM NIKAH


“Tidak ada yang lebih patut bagi dua orang yang saling mencintai KECUALI NIKAH.” (Hadith Riwayat Ibnu Majah)

Oleh itu, mungkin ini bisa menjadi motivasi dan ransangan buat sahabat-sahabat yang teringin bercouple ,mahupun sudah bercouple. Kalau cinta itu terjalin antara lelaki dan perempuan yang belum diikat oleh tali perkahwinan, maka mereka tidak perlu berjumpa, bercanda atau memerlukan apa saja ‘medium’ yang bertentangan dengan kehendak Allah.

Cinta mereka tidak akan dikotori oleh luapan nafsu yang melanggar syariat. Sebaiknya cinta itu bertaut pada rasa yang suci. Ingin sama-sama berganding bahu, bersatu rasa, untuk mentaati Allah s.w.t. Walaupun kadangkala antara mereka tidak pernah kenal atau baru berkenalan, tapi hati mereka sudah rasa sayang dan kasih. Masing-masing memendam rasa.

Menunggu saat bahagia sambil gigih melaksanakan tanggung-jawab masing-masing. Tidak ada unsur ‘mabuk’ cinta yang mengkhayalkan. Atau pembaziran masa tanpa arah tujuan. Atau ada air mata yang dialirkan sebab-sebab yang murahan.Tidak payah bersentuhan tangan, kerana mereka sudah bersentuhan hati. Tidak payah berbalas kerlingan mata kerana mereka sudah pun berbalas-balas doa. Kalau cinta ini terjalin antara suami isteri, maka isteri akan meletak seluruh ketaatan kepada suami kerana cintanya kepada suami datang dari cintanya kepada Allah s.w.t..


Hmm.bile aku bace artikel tajuk ny,rase mcm menyesl pulak berkapel sblum nikah..tp aku tahu,ramai da sekarang yg couple sebelum nikah ny,,its normal maybe..ak pon sme jugak..huhu..tpi kn,walaupn kite ade couple,kita pon kena la jage batas2 kn..bole je nk kapel,mcm dalam ayat ny;

"Kalau cinta itu terjalin antara lelaki dan perempuan yang belum diikat oleh tali perkahwinan, maka mereka tidak perlu berjumpa, bercanda atau memerlukan apa saja ‘medium’ yang bertentangan dengan kehendak Allah"


yeah,dan aku bersyukur sgt bile berjauhan dgn si dye=)
bagus jugak my parents larang kteorg berjumpe,ade hikmahnye..
my parents larang sbb nk suruh dye hbiskn blaja dulu,same goes as me..then,after finish studying,baru jumpe=))
at that time,aku nak terus nikah ngan dye.ahah
so,dapat elakkn diri aku drpd maksiat.hee=))
semoga Allah merahmati dan merestui hubungan aku dgn dye.amin!=D

jom,feel lagu ny,=)




Trully by:zetty comel.HAHA

Wednesday, February 16, 2011

Dato' Dr.Sheikh Muzaffar Shukor!=))

Guys,guys,guys!!!
hello!!!!
excited ny!teruja sgt2!
angkasawan negara kita,dtg uitm dungun beb!ahah.yeah,this was my second time met him.
Memang hensem!dah la pandai,bijak,hensem!perfect yaw!
pssst..nk bg tahu ny,yg paling aku ta bole lupe,aku dapat salam ngan dye,yeah!!
dulu pon ade jugak aku salam ngan dye,waktu aku form 4,dye dtg skola aku and bagi ceramah.
Well,aku boleh salam ngan dye,tgok dye depan biji mate aku because aku pengawas dulu.pengawas diberi tugasan untuk menyambut dr.sms tu!ahah.what a lucky day of my life!td pon dapat jugak salam!ngeh,ngeh.
i wish i could meet him again!=
ahhh.melting=)))
aku ade record vid td,but lupe nak save!vavi nyeee!grrr.
gmbr pon susah nk amek,because my phone camera x clear sgt..
its okay,gambar dulu masih ade..tersimpan elok di dalam folder.ahah!
at least i have a picture with him!
it will be a sweet moment in my life.

ny gambar tadi....ngeee~




heee~muke sgt excited!


ok,byee!:zetty comel.

Tuesday, February 15, 2011

aigoo.

URghhh!ngantuk gile kot dalam kelas CTU tadi..
sabar je la dgr ustazah bebel.
just 30% je yg masuk otak.HAHA.
Memang every CTU class aku akn mengantuk.
ayoyo.ape mau jadi zetty?
jdi manusia lah.aigoo!
okay,ak da start merapu2.-,-



ahaha.muke mengantuk=))


yee.dorg sgt kushuk mendengar!sgt!ahaha


OK,BYE!=))
post by: zetty comel.haha

Monday, February 14, 2011

oh god!jatuh hati.

hey peeps!=))
ohhhh..i am melting right now.serious!!
and thanx to AKMAR SHAHIRA sbb bg tahu pasal this guy,
ANWAR HADI!
serious jatuh hati weyh.
after tengok video dye kat u tube,terus jatuh hati!stylo nye gayee dye!aww!
lagi2 video pasal EEEWW tu.ahahah.seriously comel la abg!=))
I love u lah abg!ahah.opps.nanti ade yg merajuk pulak.0,0
hehe.=)

take a look at this video,enjoy it!


Sunday, February 13, 2011

Bersyukur kerana tidak cantik,

hello2~
just want to share article ni.best an?
tadi aku online fb,then jumpe ny.



Bersyukurlah anda tidak cantik kerana:

saya tidak jadi mangsa gangguan lelaki-lelaki yang rosak akhlaknya.


Kerana saya tidak cantik..

saya dapat pelihara diri saya daripada pandangan bernafsu lelaki yang tidak menjaga pandangannya.


Kerana saya tidak cantik..

saya selamat daripada menjadi senjata iblis mencairkan iman lelaki.


Kerana saya tidak cantik..

saya tidak mendapat fitnah dan cemburu daripada wanita-wanita lain.


Kerana saya tidak cantik..

saya tidak mengharapkan pujian daripada mana-mana lelaki dan wanita, dan kerana saya tak cantik, akhirnya saya menemui insan yang mencintai saya seadanya.


Paling penting, kerana saya tak cantik..

saya sentiasa mencuba untuk menjadi cantik pada pandanganNya. Cantik pada pandangan manusia bukanlah apa-apa.

ahah,this article was so great.so,x payah la rase rendah diri bile anda2 ta berapa cantik,just bersyukur dgn ape yg Allah da bg katt kite.=))
yg penting hati dan akhlak kite yg cantikk,baru org respect!=)

Friday, February 11, 2011

HAPPY BIRTHDAY.


HAPPY BIRTHDAY AKMAR SHAHIRA ROSMAN!
MAY ALLAH BLESS YOU.
LOVE U GUYS,AKMAR,LEEYA!=)
yesterday memang sgt2 best main tepung!heee~
next time ak nk main tepung lg!
o.yeah..!!=))



Trully from;zetty comel.HAHA

Wednesday, February 9, 2011

when you feel lonely~sigh..





hye guys,post for today is about lonely.okay,i know,everyone mesti pernah rase lonely kn?yeah,ak pon mcm tu.memanglah ad kapel x lonely..but,ny bukan lonely because u have boyfie or not,this post is about when u feel lonely in class or among your friends in group.quite sad.seriously.but life must go on.sometimes ad jugak rase happy,but sometimes,rase lonely n sedih.GOSH.
yeah,i bet u guys pon pernah rase lonely kan?lgi2 when u all do not have much friend,not knowing how to be close to peoples,and the most importance things,not been acceptance ngan org yg kite nk berkawan tuh.
fuhh..sedih tahap maximum doe!
xpe2,tu sume cabaran dalam hidup.as a human,we must be STRONG!yeah.

Remember that we are all alone inside our heads; we are 

born and die alone; it's nothing special

Every person who has ever lived has been lonely. Love 

wouldn't exist without loneliness to inspire it.

Tuesday, February 8, 2011

prefect!miss the moment together!=)

Eh2,tibe2 rindu pulak zaman2 persekolahan.hee~lagi2 bile jd pengawas.best sgt!although jd pengawas ny bnyk tugas,but it is really fun.FUN KE?haha.yeah,fun bile anda pontng dari membuat tugas.HEHE.kantoi di situ.ok2,ye..ak pnh ponteng or x jalankn tugas.hehe.biasela tuh..pernah sekali kne panggil ouh..dlm bilik pengawas.MALU gile kot.yela.muke baik mcm ny buat hal?haha.bile ak masuk je bilik pengawas uh,sume TERPANA tgok ak.HAHA.unbelievable!GOOD GIRLS GONE BAD.WAHAHAHA!
ok2.dah2.ak pn bukan baik sgt.biase2 jer.muke je suci.haha.chill babe!
i miss all the prefect waktu f5..bile la nk wat reunion ny.rindu tau.A LOt!





Wednesday, February 2, 2011

sampai bile~

Hye korang,=)
korunk,ape korg akn rase kalau relationship x direstui family??
Sdih gile tau.ak pernah rase.yeah,my parents strict.nak menantu doktor,kalau boleh.
yeah,i know,sape yg x na bermenantukan doktor.bangge kott!
my parents nk yg ad degree or ad job yg bgus.
now,relationship ak,nak kate direstui,x jugak,nk kate x direstui,ta jugak,my parents give him one condition,iaitu..he must study hard n prove yg dye bole berjaye kat my parents.yeah,i hope he can prove it to my parents.hope sgt!;'(
i really2 love him,and i believe that,dye dpt buka mate my parents n bg my parents x pndg rendah kat dye.
setakat ny,dye da buktikn sikit..result final exam dye!=))
thanx bie=))
i know that u will do anything for me.
i hope b akn pgg janji b.

hmm.bile dgar lagu ny,sedih sgt tau!